Atasi Masalah Kolesterol Secara Semulajadi

Assalamualaikum

Salam sejahtera buat pembaca blog kesayanganku. Semoga sihat & ceria selalu.

Kali ni nak membebel panjang sikitlah pasal masalah kolesterol ni. Ini tanggungjawab Zah untuk sebarkan benda baik ni untuk kebaikan kita bersama. Sharing is caring gituuu...

Lately ni banyak Zah baca dan dengar kes-kes melibatkan kolesterol tinggi. Kalau penghidapnya orang tua tu biasalah kan. Ni yang herannya makin ramai pulak orang-orang muda di kesan mempunyai kolesterol tinggi. Saiz badan bukan ukuran dah. Yang kurus pun kena, yang obes dan mempunyai berat badan berlebihan apatah lagi kan. Umur baru 20-an, 30-an dah kena ambil ubat untuk kawal kolesterol. Haiyoyooo...





So, lepas membuat kajian (i mean dengan bantuan encik google :D) terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada masalah ni, antaranya ialah pemakanan yang kurang sihat. Dari segi pemakanan, bersederhana adalah lebih baik. Bukan melantak sepenuh hati sampai penuh perut ye kawan-kawan.
Tubuh badan yang sihat adalah nikmat dari Allah swt. Maka kita wajib berusaha menjaga kesihatan tubuh badan kita sebaik mungkin.

Sebelum tu, jom kita baca info di bawah ni untuk memahami lebih lanjut tentang kolestrol.

Apa itu Kolestrol?
Kolesterol ialah bahan berlemak (lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan. Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia. 

Sumber utama Kolestrol
Dua sumber utama kolesterol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.

Jenis-jenis Kolestrol




Kolesterol LDL (Low Density Lipoprotein)Jenis kolesterol ini berbahaya sehingga sering disebut juga sebagai kolesterol jahat. Kolesterol LDL mengangkut kolesterol paling banyak di dalam darah. Tingginya kadar LDL menyebabkan pengendapan kolesterol dalam arteri, membentuk 'plak' yang menyumbat dan menyekat aliran darah. Kolesterol LDL merupakan faktor risiko utama penyakit jantung koroner sekaligus target utama dalam pengubatan.
Kolesterol HDL (High Density Lipoprotein)Kolesterol ini tidak berbahaya. Kolesterol HDL mengangkut kolesterol lebih sedikit dari LDL dan sering disebut kolesterol baik karena dapat membuang kelebihan kolesterol jahat di pembuluh darah arteri kembali ke hati, untuk diproses dan dibuang. HDL mencegah kolesterol mengendap di arteri dan melindungi pembuluh darah dari proses Aterosklerosis (terbentuknya plak pada dinding pembuluh darah).
Sebab itulah kita perlu LDL yang rendah dan HDL yang tinggi.


Apa yang akan terjadi jika sebaliknya berlaku??



Ini yang akan terjadi bila kolesterol LDL dalam badan kita berada pada tahap tinggi dan kolestrol HDL pula rendah. Perjalanan darah tak lancar sebab ruang salur darah makin sempit. Ramai yang tak ambil peduli sebab tak nampak. 
Apa kesannya kalau salur darah tersumbat?



Lagi tinggi bacaan kolesterol anda, lagi tinggilah risiko anda untuk dapat penyakit jantung.


Bukan setakat tu ja, dapat juga pakej penyakit lain seperti penyakit hati berlemak, tekanan darah tinggi, hormon tak seimbang, ketidaksuburan dan banyak lagi.
Masih tak peduli dengan tahap kolesterol anda?

 Faktor-faktor yang menyumbang kepada kolesterol yang tinggi.




Saranan pengambilan kolesterol untuk individu normal dan pesakit jantung.
Pernah kira tak berapa jumlah sebenar kolesterol yang kita ambil setiap hari?



Tengok tu!! Jumlah kolesterol yang sebenar kita ambil setiap hari dah 3x ganda dari yang di sarankan.


BERTINDAK SEKARANG SEBELUM TERLAMBAT!


ATASI MASALAH KOLESTEROL SECARA SEMULAJADI DENGAN FITOSTEROL.


Apa itu Fitosterol?
Fitosterol adalah sterol yang hanya terdapat pada tumbuh-tumbuhan sahaja. Secara semulajadi fitosterol ditemui di dalam sayur-sayuran, kekacang, buah buahan dan gandum.



Banyak kajian klinikal telah dijalankan dan hasil kajian telah diterbitkan dalam penerbitan saintifik. Fitosterol terbukti selamat dan berkesan dalam membantu menurunkan paras kolesterol jahat, LDL.



Jumlah fitosterol yang di sarankan ialah 2000mg setiap hari.



Struktur fitosterol adalah hampir sama dengan kolesterol.



Fitosterol berfungsi menghalang penyerapan kolesterol dengan bersaing untuk tapak penyerapan di dalam badan kita.

Ini menyebabkan kolesterol tidak dapat diserap dan akan disingkirkan bersama-sama fitosterol. Dalam erti kata lain, semakin banyak fitosterol di ambil, makin kuranglah kadar kolesterol jahat, LDL di dalam badan kita. 



KAT MANA NAK DAPATKAN FITOSTEROL NI?



Demi nak turunkan kadar kolestrol, kita perlu makan semua ni setiap hari. Tapi sanggup kah kita? Zah tak sanggup...sebab Zah bukan peminat tomato. Nak telan sepotong pun rasa kembang tekak je...huhuuu.
No worry, sekarang ada cara lebih mudah!



Dapatkan sumber fitosterol dari produk terbaru Shaklee, PHYTOCOL-ST. 



Rumusan khas daripada beberapa jenis sumber fitosterol tumbuhan seperti minyak Tall. Ia membekalkan 2000mg fitosterol setiap hari seperti yang disarankan.



Pastinya disahkan halal, tiada kompromi. Itu jaminan dari Shaklee untuk setiap produknya. 




InsyaAllah, pengambilan 2 biji Phytocol-st sebelum makan nasi lemak, mee goreng, satay, mee kari dan sebagainya mampu menjadi penghadang kolesterol jahat daripada menyerap ke dalam badan kita.


Ingin dapatkan produk-produk pencegahan dan penurunan kolesterol ini?
Klik ikon di bawah untuk pembelian secara online.







Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan.




Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin Puteri Sulung

Tips Cepat Sembuh Ketika Demam

Super Like : Buds Organic for baby