Kita Adalah Apa yang Kita Fikirkan




Saya pasti semua orang pernah dengar ayat ni.. "Apa yang kita fikir, itu yang Allah akan beri"...atau "Allah menurut sangkaan hamba-hambaNya"...
.
Saya dah lama dengar ayat-ayat serupa ni disebut oleh ustaz-ustaz & pakar-pakar motivasi. Setakat dengar masuk telinga kanan keluar telinga kiri jelah. Hinggalah bulan lepas baru saya totally faham maksudnya.
.
Kalau minda kita asyik ragu-ragu dengan kebolehan diri, asyik fikir yang negatif, maka yang datang tu negatif lah, kurang enak di mata & of course tak memuaskan hati kita. Bila kita fikir positif, sangka yang baik-baik, mulut tu cakap benda-benda baik, dalam kepala pun dok bayang yang best sesaja, insyaAllah yang molek lah datang nanti. Dengan syarat kena usaha.
.
Macam bulan lepas saya ada set target untuk achieve sesuatu. Saya nak buktikan yang saya boleh mendaki naik anak tangga, 1 anak tangga kecik pun jadilah... "Beb, dah lama hang beronok-ronok kat sini, jomlah naik atas lagi tengok apa yang best"😁.. gitulah ayat pujuk diri sendiri but at the same time tak nak push sangat, nanti stress pulak kan. Yang penting keinginan tu ada. 
.
Bohonglah kalau tak pernah fikir negatif kan. Sesekali terlintas juga dalam kepala ni tapi cepat cepat cantas & ganti dengan aura positif.
.
Dan hasilnya...not bad yawww... kiranya sebelah kaki je lagi nak capai target. Saya nampak improvement tu, berkat usaha & tunjuk ajar dari someone (you know who you are😉), semuanya dengan izin Allah jua. Dan saya apply konsep yang sama untuk achieve target bulan ni pulak. Target makin besar makin tinggi, of course la usaha kena lebih sikit kan. Moga Allah permudahkan.
.
#tsunamishaklee #motivasibyNZ#tsunamishaklee2byNZ

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin Puteri Sulung

Tips Cepat Sembuh Ketika Demam

Super Like : Buds Organic for baby