Di Sebalik Food Cravings

Assalamualaikum..


Tahukah anda?


Food cravings adalah salah satu 'signal' bahawa badan kita kekurangan nutrisi.
Your body is not getting what it needs, so it's ASKING you in a not so subtle way!




Ramai di kalangan kita salah anggap dengan mesej yang ingin di sampaikan melalui masalah food cravings ni. Apa yang selalu kita lakukan ialah menuruti sahaja kemahuan nafsu ingin makan ini. Makanan yang dipilih pula kebanyakannya kurang berkhasiat, tinggi garam, tinggi kolestrol, makanan bergula dan mengandungi perisa tambahan. 

Sekali sekala tiada masalah asalkan bersederhana. Tapi jika kerap makan makanan tak berkhasiat ni kelak akan mendatangkan masalah kesihatan yang lebih kronik seperti kencing manis, darah tinggi, high cholestrol, sakit jantung dan sebagainya.


Mari kita fahami apa sebenarnya yang badan kita mahukan melalui food cravings ni dan apa yang sepatutnya kita makan untuk memenuhi kehendak food cravings itu.





Food cravings juga turut berkait rapat dengan emosi kita.




Saranan saya, jagalah pemakanan dan selalu alert dan check balik apa nutrisi yang kurang dalam pemakanan seharian kita. Jika ada yang terkurang, carilah supplement atau makanan tambahan untuk memenuhi keperluan nutrisi kita. Lebih nutrisi tak mengapa, jangan kurang nutrisi je ok!


Remember!







Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin Puteri Sulung

Tips Cepat Sembuh Ketika Demam

Super Like : Buds Organic for baby